Hulpgids auto invoeren vanuit Duitsland


Nederland staat niet bepaald te boeken als autoland. Ja er was Spyker, maar niemand kent dit buiten Nederland. Onze oosterburen zijn toch wel koning van Europa als het komt op auto’s. Noem alleen al de namen Audi, BMW, Porsche, wereldwijd bekende merken waar vele auto liefhebbers naar smachten. Enfin, net zoals dat Italiaanse gelato het beste smaakt in Italië zo kan er ook een argument gemaakt worden dat Duitse auto’s het beste zijn in Duitsland. Het zit zo, de Duitse autofabrikanten lanceren varianten en modellen op eigen markt die beduidend luxer uitgevoerd zijn t.o.v. dezelfde auto in Nederland of Spanje of waar dan ook. Ze houden dus het beste voor zichzelf simpel gezegd. Omdat Duitsers natuurlijk ook wat kritischer zijn, ze zijn lastiger te pleasen, ze verwachten meer.

Enfin, nu we de EU hebben en er eigenlijk geen grenzen meer zijn, is er geen reden meer om niet je volgende auto gewoon in Duitsland aan te schaffen. Naast dat de auto luxer uitgevoerd is, is het in 9 van de 10 gevallen nog goedkoper ook als je weet wat je moet doen. In dit artikel delen we een aantal tips om financieel maximaal te profiteren.

Laten we beginnen met de BTW. Bij een tweedehands auto in aankoop hoef je die niet meer te betalen in Nederland, mits aan de volgende condities wordt voldaan:

a) De auto is meer dan een half jaar oud
b) Kent meer dan 6000 op de kilometerstand

Wordt aan deze twee punten voldaan dan betaal je geen BTW. En sowieso is het BTW tarief al lager in Duitsland, maar 19 procent (bron: easyimport.nl).

Een andere kostenpost is de BPM. Deze kunt je niet ontwijken maar kun je wel optimaliseren. Hoe zit dat? Nou er is niet 1 vaste rekenmethode om de BPM uit te vogelen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen die toegestaan zijn door De Belastingdienst. Het is een gekke situatie, want de verschillende manieren kennen verschillende bedragen. Je kunt dit zelf doen, het rekenwerk, maar wellicht beter om dit uit te besteden aan een expert. Die weet de laagste BPM tarief te vinden binnen de regels opgesteld door de Belastingdienst (tip: bezoek easyimport.nl). Dit is belangrijk want je wilt geen naheffing of boete ontvangen die de pret drukt natuurlijk.

Daarbij, als je goed zoekt op sites als Mobile.de en AutoScout Duitsland dan zul je er achter komen dat de autoprijzen hier sowieso lager liggen nog geeneens in overweging nemend het fiscale voordeel. Meer aanbod betekent doorgaans lagere prijs. Duitsland is nu eenmaal een stuk groter dan Nederland.